maandag 4 maart 2013

Zaken doen met familie of vrienden en bekenden: het kan rampzalig aflopen

positionering
Fennard Drenth
Onderstaande (fictief) zou je zomaar kunnen gebeuren, daarom onze tips.

Ik had een mooie deal gesloten met een bekende van ons. Hij startte een bedrijf en had moeite met verkopen en zijn diensten te ‘vermarkten’. Aangezien ik dagelijks met dit bijltje hak, heb ik hem geholpen door middel van coaching. In ruil hiervoor zou hij een website voor me maken.
De 5 uur coaching kreeg hij direct na de zomervakantie. De website heb ik na een half jaar nog niet.

Achteraf
Dan voel je spijt van de samenwerking. Want als je dit had geweten, had je geen zaken gedaan. Nu ligt de vriendschap overhoop. Door zo’n voorval is de relatie ernstig aangetast en bellen doe je liever niet meer. Erger nog, je belt helemaal niet meer want je wilt geen gezeik.
Ik heb 2 broers gekend die in hetzelfde bedrijf werkten. Ze gingen met elkaar op de vuist omdat de ene broer loonsverhoging kreeg en de andere broer niet. Bah, stom van me, ik wist het op voorhand en toch heb ik het gedaan.

Tijdens
Je blijft maar wachten. Toch maar even bellen of er misschien iets fout is gegaan. Het enige wat je hoort, zijn excuses en uitvluchten. Ja, toen wist ik het zeker, ik had geen zaken met hem moeten doen. Maar ja, achteraf praten is makkelijk. Het gekke is, andere mensen krijgen door dat er iets speelt. Ze weten alleen niet wat. Reken maar dat erover moet worden gepraat, of je nou wil of niet!

Van tevoren
Als je zaken doet met familie of vrienden, besef dan dat je nog steeds zaken moet doen en dus alert moet zijn. Hoewel er meerdere manieren zijn om tot een goede overeenkomst te komen, is er eentje die toch absoluut mijn voorkeur heeft: zet alles op papier voor je begint! Geen mondelinge afspraken. Geen ruimte voor discussies. Maak hierbij een planning en zet er een handtekening onder. Duidelijkheid boven alles! Heb je randvoorwaarden, benoem die dan.
En tenslotte, noem de prijs in het contract van de afgenomen diensten en/of producten. Alleen zo hou je de samenwerking zo goed mogelijk en red je de privérelatie.

Mocht je toch een geschil krijgen, dan heb je tenminste recht op je geld.

Fijne zaken!

Fennard Drenth
www.acquisitietips.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten