Eerder schreef mijn collega Jan Smolders al
in een nieuwsbericht
voor webdesign.nl dat embedden en hyperlinken naar auteursrechtelijk
beschermde werken sinds kort gewoon mág van de hoogste Europese rechter. Weet u
nog: embedden is linken naar een iets op andermans site, zodat het lijkt alsof
het op jouw site staat; Nederland.FM is een goed voorbeeld: http://nederland.fm/. Áls je gebruik maakt van
embedden, moet je overigens wél checken of op de plek waarnaar je linkt geen
auteursrecht wordt geschonden en er geen paywall
wordt omzeild.
Volgens velen is deze rechterlijke
uitspraak zo’n beetje de dood voor elke creatief, want nu mag iedereen vrij zijn
foto’s, video’s en muzieknummers embedden. Die creatief loopt zo bezoekers op
zijn website mis en dus mogelijk advertentie-inkomsten. Men verliest daarbij
uit het oog dat je embedden simpel technisch onmogelijk kunt maken (door middel
van “hot link prevention techniques”,
zie bijvoorbeeld hier).
Een storm in een glas water dus.
Máár: ik pleit juist voor het tegendeel: creatieven, zorg dat je
zoveel mogelijk embed wordt! Je bereik wordt vele malen groter dan met je eigen
website alleen. Een veel groter publiek zal jouw foto’s, video’s of andere
werken te zien krijgen en zal zich afvragen wie toch die fantastische fotograaf,
musicus of schilder is. Men zal op naar je op zoek gaan en je komt om in nieuwe
opdrachten!
Hub Dohmen
Dohmen Advocaten
Dohmen Advocaten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten