Ieder
verdedigingswapen dat ooit is ontwikkeld, wordt ondanks de goede wil van de
uitvinder om het alleen ter bescherming in te zetten ooit gebruikt als
aanvalsmiddel. Niet omdat het moet, maar, gewoon, omdat het kán. Dat geldt ook
voor de wapens waarmee de wetgever de bezitter van een recht van intellectuele
eigendom heeft uitgerust. Onlangs was Action het slachtoffer hiervan, hoewel
Action niet direct onze sympathie lijkt te verdienen, want zij was juist de na-aper.
AD
Inkoop B.V. had een bijzonder vormgegeven theelichthouder als model
geregistreerd in het gemeenschapsmodellenregister. In dat EG-register kun je
twee- of driedimensionale ontwerpen laten opnemen zodat ze beschermd zijn tegen
namaak. Action verkocht vervolgens theelichthouders die te veel leken op het
beschermde model van AD Inkoop. Action kreeg vervolgens een inbreukverbod aan
de broek met dwangsom. AD Inkoop wilde cashen: u verkoopt de theelichthouders nog
steeds en maakt dus inbreuk, zie kassabon; hier met die tientallen duizenden
euro’s aan dwangsommen! Terecht, zou je zeggen, Action wist immers door de
uitspraak dat het niet mocht en ook welke sanctie er op stond. Wie geschoren
wordt, moet stil zitten …
En
tóch kreeg AD Inkoop een rechterlijk verbod opgelegd: ze mocht de dwangsommen niet bij Action innen. Huh?! Dan moet er
iets bijzonders aan de hand zijn en dat was ook zo: AD Inkoop was doodleuk met
eerder gekochte theelichthouders opnieuw langs de kassa van Action gelopen om
zo een kassabon te “scoren” om die tientallen duizende euro’s aan dwangsommen
te kunnen innen!
Dat
zijn de momenten waarop mijn vertrouwen in mijn ondernemende medemens op al
zijn grondvesten schudt. Kun je dan helemaal niemand meer vertrouwen? Gelukkig trekt dat gevoel weer bij … mijn
vrouw en kinderen zijn betrouwbaar (toch?) Maar wat is de moraal van dit
verhaal voor u? Documenteren! Vastleggen! Iets wat veel creatieven
scheldwoorden vinden, ja, dat weet ik. Goed, als u zich zo nu en dan wilt laten
inpakken door louche anderen: be my guest!
Voor degenen die dat liever niet willen: hou een logboek/dagboek/agenda bij
waarin u bijvoorbeeld bijhoudt wat u wanneer, waar, hoe en met wie creëert (en
maak dan wel regelematig backups van uw digitale agenda!). Bevestig afspraken,
registreer serienummers of andere kenmerken van wat u verkoopt. Heeft u over
dit soort kwesties een vraag? Bel ons gerust
(gratis); ik stoor me zo aan het soort boevenpraktijken dat ik beschreef
dat ik u graag help.
Februari 2014,
mr.
Hub Dohmen.
Dohmen
advocaten - Van idee tot product, wij
spreken uw taal en kennen uw recht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten