maandag 16 december 2013

Opdracht accepteren die risico op faillissement inhoudt?

positionering
Hub Dohmen
Waargebeurd verhaal met een kritische noot en een gratis advies. Stel, u hebt een bedrijfje met vijf werknemers. Kruidvat vraagt u om tassen en portemonnees te ontwerpen en te maken. U krijgt de algemene voorwaarden van Kruidvat en moet een verklaring tekenen. Daarin staat (kort samengevat) dat u garandeert dat de ontwerpen geen inbreuk maken en dat u aansprakelijk bent voor alle schade van Kruidvat wegens inbreuk. (dit wordt overigens ook vaak als een vrijwaring benoemd). Onder andere voorwaarden wil Kruidvat niet contracteren, ofwel ‘take it or leave it; voor u tien anderen´. Kruidvat vraagt u om “dichtbij Oilily” te gaan zitten, maar of het té dichtbij komt, laat Kruidvat aan u over. Gelet op de slechte markt besluit u om het toch maar te doen. Kruidvat wordt vervolgens op de nek gesprongen door Oilily en legt alle schade bij u neer, alles volgens de algemene voorwaarden en garantieverklaring. Bij de rechter haalt u bakzeil. U moet 216.000 euro schadevergoeding aan Kruidvat betalen. Volgens de rechter, vrij vertaald, huilt u krokodillentranen. U hebt weliswaar maar vijf werknemers, maar u levert aan 175 winkels waaronder Hema. Zo klein bent u dus ook weer niet. Dat Kruidvat in een economisch machtiger positie verkeert dan u wil nog niet zeggen dat u móét contracteren met Kruidvat. U en Kruidvat wisten beiden dat het om riskante producten ging. Een maand later bent u failliet.

Duurzaam bouwen

positionering
Clairette Gitz
Bouwt een vogel een duurzaam nest? Een vogel bouwt primair een nest om eieren te beschermen, sommige vogels verzamelen bouwstoffen zoals takjes en hangen dit aan een boom, eenden dekken het af met eenden-dons om te kunnen gaan foerageren, andere gebruiken bestaande holtes in oevers of gebouwen, maar er zijn ook vogels die een nestruimte eerst versieren om een vrouwelijke vogel te lokken. Veel van deze nesten zijn tijdelijk en voor een bepaald gebruik.

Wat verstaat men onder duurzaam bouwen? Daar bestaat nogal enige spraakverwarring over. Bij sommige gebouwen gaat het over het gebruikte materiaal, of dat belastend is voor het milieu bij toepassing ,bij fabricage en bij sloop. Bij andere gaat het over de energie-belasting die ontstaat doordat het verblijven in het huis of het gebouw gekoeld of verwarmd wordt. Duurzaam wordt ook gebruikt voor de levensduur van een gebouw. Of een gebouw heeft een duurzaam karakter omdat het dierbaar is geworden of een bepaalde status uitstraalt, of omdat het een dusdanige maatvoering of constructie heeft dat het makkelijk voor een ander doel hergebruikt kan worden.

maandag 2 december 2013

Revitaliseren van een website

positionering
Fennard Drenth
Wat een website is, hoef ik u gelukkig niet meer uit te leggen. Revitaliseren van een website is minder bekend. Sterker nog, je komt het bijna nooit tegen. “Nieuw leven inblazen” is misschien wel de beste verklaring van het woord revitaliseren.
Kortom een website revitaliseren is een website nieuw leven inblazen.

Voordelen revitaliseren
Er zijn veel voordelen van dit revitaliseren, waarbij we ons gaan focussen op de belangrijkste.
  • Doelgericht, veranderen wat beter moet. Wat goed is, blijft goed.
  • Goed voor de vindbaarheid, geen compleet nieuwe website maar slechts een aanpassing.
  • Doseerbaarheid van de veranderingen, je branding blijft.
  • Lagere kosten omdat er maar een aantal delen worden aangepast.
  • Bestaand versus nieuw.
Doelgericht, veranderen wat beter moet.
Belangrijk aspect van veel website’s waar nogal vaak niet bij stil wordt gestaan.
Komt het door onze weggooi maatschappij? Ik weet het niet, maar het gebeurt wel.
Omdat je zelf je website wilt kunnen aanpassen, hoef je geen nieuwe website. Zou zonde zijn om een mooi ontwerp met goede teksten niet meer gebruiken.
Het technische gedeelte kan tegenwoordig worden aangepast zonder dat anderen dat zien.

Netwerken

positionering
Mireille van de Riet
De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met netwerken. Het resultaat is niet direct meetbaar, maar ineens komen er meer mogelijkheden op mijn pad. De vraag of ik wil inschrijven voor een project voor een museum is daar een goed voorbeeld van. Alleen al die vraag maakt me blij! Door het netwerken ben ik op nieuwe ideeën gekomen en heb ik nieuwe mensen ontmoet die inspirerend zijn. Het is ook prachtig om sommige mensen bezig te zien, zo gepassioneerd en enthousiast. Dat werkt aanstekelijk en dat werkt weer door naar de mensen om je heen. Projecten waar ik voorheen nooit van had gehoord, laat staan voor werd gevraagd die komen nu wel spontaan naar me toe. Het nut van netwerken bestaat dus wel! Gewoon je gezicht laten zien, contact maken en het contact houden. Dit kan heel gemakkelijk met social media. Het doel is niet meer om te verkopen maar om contacten te leggen. Ik hoorde op een symposium de uitspraak: “Het gaat niet om wat je kunt, maar wie je kent”. Zakendoen wordt zo gemakkelijk! Op een ontspannen manier mensen leren kennen met als gevolg op termijn zaken doen. Kortom, een nieuwe kunst!

Mireille van de Riet
www.kunstvanderiet.com

woensdag 27 november 2013

Gelijkgestemde zielen

Daphne Doemges-Engelen
Daphne Doemges-Engelen
Hoe vaak lees je niet over een geweldig idee, nieuw merk of slim product, en denkt: dat had ik ook kunnen bedenken…? Tja, vaak dus. Want meestal zijn de beste ideeën in een of twee zinnen samen te vatten. Sterk door eenvoud. Als freelance journalist wordt mijn inventiviteit vaak tot het uiterste op de proef gesteld. In deze tijd moet je vooral proactief zijn, bijzondere ideeën aandragen voor inspirerende verhalen en liefst zo creatief, onderscheidend en origineel mogelijk.

Uit onderzoek van de University of Queensland blijkt dat wat mensen creëren voor een groot deel afhangt van anderen om hen heen. Creatievelingen zijn een product van de groep en de samenleving waarin ze zich bevinden, stelt professor Alex Haslam van de University of Queensland. Hij geeft aan dat mensen gemotiveerd raken als ze tot een groep behoren of er juist buiten vallen. Op die momenten gaan ze op zoek naar bijzondere creatieve uitdagingen. Haslam denkt dat creativiteit niet ‘zomaar’ ontstaat, maar voornamelijk als je samenwerkt met gelijkgestemden. Mensen die je stimuleren en aanmoedigen, en die het vooral ook eerlijk zeggen als je idee niet ‘je-van-het’ is.

Ik kan me wel vinden in de theorie van deze professor. Want altijd als ik een brainstormsessie volg, krijg ik daar een enorme boost van. Je steekt elkaar aan met nieuwe ideeën en enthousiasme. En een voorstel van een ander zet je eigen radartjes weer verder in beweging. Vaak leg ik daarom ook nieuwe artikelideeën voor aan iemand uit mijn omgeving; ‘is het wat’? Want ik kan het zelf dan nog zo geweldig vinden, zitten anderen er wel op te wachten? Natuurlijk, het is jammer als iemand het idee waar je zorgvuldig op zat te broeden afwijst met een lauwtjes ‘mwah…’. Maar het zet je wel weer aan het denken, je zoekt andere invalshoeken op om met een écht verrassend idee te komen. Dus creatief zijn, dat ben je vooral in een samenspel met anderen. Een mooi voorbeeld is dit platform van gelijkgestemde zielen!

Daphne Doemges-Engelen
Textworld
www.facebook.com/textworldnl

maandag 25 november 2013

Als ik maar aan tafel zit, verkoop ik wel

positionering
Fennard Drenth
We horen het dagelijks. “Als ik maar aan tafel zit, verkoop ik wel”. Klanten die hun acquisitie en verkoop vaardigheden overschatten. Ik probeer ze duidelijk te maken dat koude acquisitie toch net iets anders werkt dan iemand die jou benadert. Iemand die jou benadert, heeft namelijk vaak al voor je gekozen. Maar nu hebben we het over koude acquisitie, een heel andere insteek.
Door die vervelende periode die we crisis noemen, moeten helaas meer ondernemers koud acquireren.

Schitterend product of goede dienst, dat vindt toch iedereen?
Een product dat je zelf hebt ontwikkeld, daar ben je laaiend enthousiast over. Het ziet er prachtig uit en iedereen moet het gebruiken wat jou betreft. Tijdens een verkoopgesprek voel je dat iemand niet enthousiast is en dat doet pijn. Ziet die andere persoon nou echt niet dat dit handig/goed/mooi is? Nog maar wat pluspunten in de strijd gooien dan, afgewisseld met korting en extra service. Nog steeds toont je gesprekspartner geen interesse. Voor je het weet, zit je weer in de auto en voel je je niet op je gemak. Wat is er nou fout gegaan? Het kan best voelen als een persoonlijke afwijzing. Ga uit van de behoefte van je gesprekspartner en vraag daar naar. Heeft de persoon tegenover je geen interesse in je product of dienst, stop dan met verkopen. Het voelt vaak als doordrammen en dat is niet leuk voor je gesprekspartner.

dinsdag 29 oktober 2013

Veelvoorkomende misverstanden: Website (en een leuke aanbieding)

positionering
Fennard Drenth
Als marketeer kom ik vaak bij bedrijven die gráág wat meer klanten willen.
Tijdens een kennismakingsgesprek vraag ik altijd aan de ondernemer wat men aan marketing, sales en acquisitie doet.
Zo kom je immers aan meer klanten. Tijdens deze gesprekken tref ik relatief veel mensen die de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Je kunt immers niet overal alles van afweten.

Zo hoor ik vaak de volgende misverstanden over websites.

Website belangrijk?
Het is algemeen bekend bij ondernemers dat opdrachtgevers die hen benaderen, vaak al hebben gekozen met wie ze zaken doen.
In ieder geval hebben ze jouw producten of diensten nodig. Vindbaar zijn op één van de belangrijkste plekken waar mensen zoeken, is dus héél belangrijk. De 2 grootste websites waar wordt gezocht zijn Google en Youtube. Youtube? Ja Youtube.
Verrassend maar eigenlijk ook weer niet. Vandaag eerst maar eens Google.

Mijn website staat bovenaan in Google
Ik zat aan de koffie bij een ondernemer. “Kijk maar mee, ik begin mijn bedrijfsnaam in te typen op Google en mijn website staat nu al bovenaan!”
Ik liet de ondernemer nogmaals zoeken op mijn laptop of vroeg hem eerst de browsergeschiedenis te verwijderen.
Ineens bleek hun website niet eens op de eerste 5 pagina’s van Google te vinden. Hoe dit kan? Google plaatst vaker bezochte websites hoger in de resultaten zodat u ze sneller terugvindt. Zeker uw eigen website.