maandag 2 december 2013

Revitaliseren van een website

positionering
Fennard Drenth
Wat een website is, hoef ik u gelukkig niet meer uit te leggen. Revitaliseren van een website is minder bekend. Sterker nog, je komt het bijna nooit tegen. “Nieuw leven inblazen” is misschien wel de beste verklaring van het woord revitaliseren.
Kortom een website revitaliseren is een website nieuw leven inblazen.

Voordelen revitaliseren
Er zijn veel voordelen van dit revitaliseren, waarbij we ons gaan focussen op de belangrijkste.
  • Doelgericht, veranderen wat beter moet. Wat goed is, blijft goed.
  • Goed voor de vindbaarheid, geen compleet nieuwe website maar slechts een aanpassing.
  • Doseerbaarheid van de veranderingen, je branding blijft.
  • Lagere kosten omdat er maar een aantal delen worden aangepast.
  • Bestaand versus nieuw.
Doelgericht, veranderen wat beter moet.
Belangrijk aspect van veel website’s waar nogal vaak niet bij stil wordt gestaan.
Komt het door onze weggooi maatschappij? Ik weet het niet, maar het gebeurt wel.
Omdat je zelf je website wilt kunnen aanpassen, hoef je geen nieuwe website. Zou zonde zijn om een mooi ontwerp met goede teksten niet meer gebruiken.
Het technische gedeelte kan tegenwoordig worden aangepast zonder dat anderen dat zien.

Netwerken

positionering
Mireille van de Riet
De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met netwerken. Het resultaat is niet direct meetbaar, maar ineens komen er meer mogelijkheden op mijn pad. De vraag of ik wil inschrijven voor een project voor een museum is daar een goed voorbeeld van. Alleen al die vraag maakt me blij! Door het netwerken ben ik op nieuwe ideeën gekomen en heb ik nieuwe mensen ontmoet die inspirerend zijn. Het is ook prachtig om sommige mensen bezig te zien, zo gepassioneerd en enthousiast. Dat werkt aanstekelijk en dat werkt weer door naar de mensen om je heen. Projecten waar ik voorheen nooit van had gehoord, laat staan voor werd gevraagd die komen nu wel spontaan naar me toe. Het nut van netwerken bestaat dus wel! Gewoon je gezicht laten zien, contact maken en het contact houden. Dit kan heel gemakkelijk met social media. Het doel is niet meer om te verkopen maar om contacten te leggen. Ik hoorde op een symposium de uitspraak: “Het gaat niet om wat je kunt, maar wie je kent”. Zakendoen wordt zo gemakkelijk! Op een ontspannen manier mensen leren kennen met als gevolg op termijn zaken doen. Kortom, een nieuwe kunst!

Mireille van de Riet
www.kunstvanderiet.com

woensdag 27 november 2013

Gelijkgestemde zielen

Daphne Doemges-Engelen
Daphne Doemges-Engelen
Hoe vaak lees je niet over een geweldig idee, nieuw merk of slim product, en denkt: dat had ik ook kunnen bedenken…? Tja, vaak dus. Want meestal zijn de beste ideeën in een of twee zinnen samen te vatten. Sterk door eenvoud. Als freelance journalist wordt mijn inventiviteit vaak tot het uiterste op de proef gesteld. In deze tijd moet je vooral proactief zijn, bijzondere ideeën aandragen voor inspirerende verhalen en liefst zo creatief, onderscheidend en origineel mogelijk.

Uit onderzoek van de University of Queensland blijkt dat wat mensen creëren voor een groot deel afhangt van anderen om hen heen. Creatievelingen zijn een product van de groep en de samenleving waarin ze zich bevinden, stelt professor Alex Haslam van de University of Queensland. Hij geeft aan dat mensen gemotiveerd raken als ze tot een groep behoren of er juist buiten vallen. Op die momenten gaan ze op zoek naar bijzondere creatieve uitdagingen. Haslam denkt dat creativiteit niet ‘zomaar’ ontstaat, maar voornamelijk als je samenwerkt met gelijkgestemden. Mensen die je stimuleren en aanmoedigen, en die het vooral ook eerlijk zeggen als je idee niet ‘je-van-het’ is.

Ik kan me wel vinden in de theorie van deze professor. Want altijd als ik een brainstormsessie volg, krijg ik daar een enorme boost van. Je steekt elkaar aan met nieuwe ideeën en enthousiasme. En een voorstel van een ander zet je eigen radartjes weer verder in beweging. Vaak leg ik daarom ook nieuwe artikelideeën voor aan iemand uit mijn omgeving; ‘is het wat’? Want ik kan het zelf dan nog zo geweldig vinden, zitten anderen er wel op te wachten? Natuurlijk, het is jammer als iemand het idee waar je zorgvuldig op zat te broeden afwijst met een lauwtjes ‘mwah…’. Maar het zet je wel weer aan het denken, je zoekt andere invalshoeken op om met een écht verrassend idee te komen. Dus creatief zijn, dat ben je vooral in een samenspel met anderen. Een mooi voorbeeld is dit platform van gelijkgestemde zielen!

Daphne Doemges-Engelen
Textworld
www.facebook.com/textworldnl

maandag 25 november 2013

Als ik maar aan tafel zit, verkoop ik wel

positionering
Fennard Drenth
We horen het dagelijks. “Als ik maar aan tafel zit, verkoop ik wel”. Klanten die hun acquisitie en verkoop vaardigheden overschatten. Ik probeer ze duidelijk te maken dat koude acquisitie toch net iets anders werkt dan iemand die jou benadert. Iemand die jou benadert, heeft namelijk vaak al voor je gekozen. Maar nu hebben we het over koude acquisitie, een heel andere insteek.
Door die vervelende periode die we crisis noemen, moeten helaas meer ondernemers koud acquireren.

Schitterend product of goede dienst, dat vindt toch iedereen?
Een product dat je zelf hebt ontwikkeld, daar ben je laaiend enthousiast over. Het ziet er prachtig uit en iedereen moet het gebruiken wat jou betreft. Tijdens een verkoopgesprek voel je dat iemand niet enthousiast is en dat doet pijn. Ziet die andere persoon nou echt niet dat dit handig/goed/mooi is? Nog maar wat pluspunten in de strijd gooien dan, afgewisseld met korting en extra service. Nog steeds toont je gesprekspartner geen interesse. Voor je het weet, zit je weer in de auto en voel je je niet op je gemak. Wat is er nou fout gegaan? Het kan best voelen als een persoonlijke afwijzing. Ga uit van de behoefte van je gesprekspartner en vraag daar naar. Heeft de persoon tegenover je geen interesse in je product of dienst, stop dan met verkopen. Het voelt vaak als doordrammen en dat is niet leuk voor je gesprekspartner.

dinsdag 29 oktober 2013

Veelvoorkomende misverstanden: Website (en een leuke aanbieding)

positionering
Fennard Drenth
Als marketeer kom ik vaak bij bedrijven die gráág wat meer klanten willen.
Tijdens een kennismakingsgesprek vraag ik altijd aan de ondernemer wat men aan marketing, sales en acquisitie doet.
Zo kom je immers aan meer klanten. Tijdens deze gesprekken tref ik relatief veel mensen die de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Je kunt immers niet overal alles van afweten.

Zo hoor ik vaak de volgende misverstanden over websites.

Website belangrijk?
Het is algemeen bekend bij ondernemers dat opdrachtgevers die hen benaderen, vaak al hebben gekozen met wie ze zaken doen.
In ieder geval hebben ze jouw producten of diensten nodig. Vindbaar zijn op één van de belangrijkste plekken waar mensen zoeken, is dus héél belangrijk. De 2 grootste websites waar wordt gezocht zijn Google en Youtube. Youtube? Ja Youtube.
Verrassend maar eigenlijk ook weer niet. Vandaag eerst maar eens Google.

Mijn website staat bovenaan in Google
Ik zat aan de koffie bij een ondernemer. “Kijk maar mee, ik begin mijn bedrijfsnaam in te typen op Google en mijn website staat nu al bovenaan!”
Ik liet de ondernemer nogmaals zoeken op mijn laptop of vroeg hem eerst de browsergeschiedenis te verwijderen.
Ineens bleek hun website niet eens op de eerste 5 pagina’s van Google te vinden. Hoe dit kan? Google plaatst vaker bezochte websites hoger in de resultaten zodat u ze sneller terugvindt. Zeker uw eigen website.

woensdag 9 oktober 2013

Zorgland en participatiemaatschappij

positionering
Clairette Gitz
Plots beland je dan in “Zorgland” met zorgtaal (met een eigen jargon: b.v. bukmoment of “bagsters”) en casemanagers, (een mens wordt een case, een geval), specialisten, (ik zag 5 verschillende geriaters voor 1 persoon,) overbelaste huisarts-receptionisten, die getraind lijken in afpoeieren, de huisarts, (gaat over medicatie niet over zorg), artsen in opleiding, thuis-zorgers, (elke dag verschillende), huishoudelijke hulpen, (ook aanvankelijk steeds verschillende), wat mag wie doen, wijkverpleegsters, thuisprikken door 2 verschillende diensten, ambulance personeel, 1e hulpposten, huisartsenposten voor weekend en ‘s-nachts, alarmering mogelijkheden, een zak voor een week met 7 opwarmmaaltijden, lijstjes, die hiervoor moeten worden ingevuld, mantelzorg, WMO en AWBZ en alle op tilt zijnde veranderingen en wachtlijsten. Een ouder van mij behoeft n.l. hulp, zoals vele nog thuiswonende ouderen.

Zoek uw weg in het Zorgland-proces en thuiswoon-land en krijg reorganisatie kriebels. Maar waar te beginnen en ook de zorg is in transitie, dus lijk je iets te begrijpen, binnenkort is het weer anders. Drempels, die te hoog zijn voor rollators, deuren die te zwaar zijn bij entrees van de flat, het spiegelgladde betonvlak bij de lift waar ze op uitgleed en op haar hoofd viel. Er bestaan thuiszorgwinkels, waar je kunt kopen of lenen, wat wordt wel of niet vergoed? Ik heb ook een super-uitvinding ontdekt nl een rollator die je in een handomdraai tot een rolstoel ombouwt, kan ze nog even lopen en daarna zitten, dan kom je nog ergens en blijft ze in beweging, wat goed voor de hersenen is. Maar het ene onderdeel valt onder de AWBZ, het andere onder de WMO, dus hiervoor komt geen vergoeding. Ouderenriksja’s met lage opstap heb ik nog niet ontdekt, dat wordt dus op iets langere afstand, die normaliter te fietsen is, de auto. En parkeren in de stad is geen pretje en op korte afstanden belast je het milieu zwaarder.

dinsdag 8 oktober 2013

Rode zolen

positionering
Hub Dohmen
Moraal van dit verhaal? Als iemand u als creatieve het gebruik van een ontwerp wil laten stoppen, omdat u “aan het lenen” zou zijn: op de rug liggen met de pootjes omhoog kan altijd nog. Onder advocaten en rechters zijn vaak verschillende meningen mogelijk (anders waren er geen procedures).

Louboutin heeft onlangs een kort geding tegen schoendiscounter Van Haren gewonnen. Van Haren mag geen hooggehakte damesschoenen met rode zool meer maken, tenzij de rest van de schoen ook rood is. Want: Louboutin had de rode zool als vorm/kleurmerk ingeschreven. De rode zool was niet puur decoratief: het publiek zag het inmiddels zo: “Oh, een rode zool bij een hooggehakte damesschoen, dus dat is Louboutin”. Dus was de rode zool (inmiddels) een merk geworden, zo vond de rechter. Een merk is immers een onderscheidingsteken waaraan het publiek de oorsprong (de producent e.d.) herkent. Als u geïnteresseerd bent, lees de uitspraak hier.

Dan nu enige bespiegelingen omtrent deze rechtszaak, die een beetje jeukte. Dat leg ik uit. Het merk was als volgt ingeschreven:

10 Reproduction de la marque figurative
12 Le cas échéant : classification des éléments figuratifs, type de marque, couleur(s), description des éléments distinctifs CFE 9.9.5-15 - Rouge (Pantone 18-1663TP) La marque consiste en la couleur rouge (Pantone 18-1663TP) appliquée sur la semelle d'une chaussure telle que représentée (le contour de la chaussure ne fait pas partie de la marque mais a pour but de mettre en évidence l'emplacement de la marque).