woensdag 27 februari 2013

Eigen werk

Nils Schoonhoven
Je verdient je boterham met werk voor klanten. En je bent gezegend dat je dat kunt doen met je creatieve talent. En toch wringt de schoen daar maar al te vaak. Want voor je klanten of baas zal je concessies moeten doen. En dat is soms best lastig. Juist omdat het creatieve proces vaak persoonlijk en best emotioneel kan zijn.

Binnen een eigen project kun je jezelf en je creativiteit helemaal kwijt. Je hoeft niet te voldoen aan eisen van anderen. Je talent kan er in zegevieren. En je kunt de wereld voor eens en altijd laten zien dat je een ware kunstenaar bent. Het maken van eigen werk is belangrijk voor elke creatieve geest die meer wil en kan dan zijn dagelijkse werk voor anderen. Het inspireert, motiveert en kan zelfs het antwoord zijn op existentialistische vragen. Maar met de oplossing komt ook het probleem, want wanneer en hoe ga je zo’n project in hemelsnaam uitvoeren?

Zo werden bijna al mijn eigen-werk-projecten regelrechte mislukkingen. Omdat ze gewoonweg niet behapbaar waren naast mijn dagelijkse werk. Omdat ik er ongemerkt veel meer eisen aan stelde dan de meest kritische opdrachtgever. En omdat mijn ego mij vertelde dat ik er wel héél veel erkenning voor moest krijgen. Zo strandden er talloze diepgaande foto- en filmprojecten en zelfs een kinderboek. En telkens bleef ik achter met een gevoel dat ik mijn talenten zo echt niet benutte en mijn kostbare tijd verspilde.

Maar nu ben ik bezig met een eigen-werk-project dat stand houdt. Het project begon bij het vinden van een simpele verloren handschoen op straat. Ondertussen heb ik er een hele verzameling van en dito ideeën. Van een fotoboek tot een theaterprogramma met handschoenmonologen. En er komen iedere dag weer tientallen nieuwe ingevingen bij.

Het project kost me weinig moeite, ik ben niet afhankelijk van anderen en heb geen idee of verwachting hoe het zal eindigen. Het geeft me bakken met energie en inspireert mij enorm. Wie had dat ooit gedacht? Een project waar ik me volledig in kwijt kan. Zonder moeilijke thematiek. Zonder diepgaande boodschap. Soms is het zo eenvoudig. En blijkbaar heb ik dus ook een verborgen talent dat ik jarenlang tot in den treuren wel heb benut: dingen moeilijker maken dan ze eigenlijk zijn. Leve de verloren handschoen!

Nils Schoonhoven
Fotograaf in Bergen op Zoom.
Hij werkt door heel Nederland als portretfotograaf voor commerciële en redactionele opdrachtgevers.
Website Nils - Blog Nils - Twitter Nils - Facebook Nils

Geen opmerkingen:

Een reactie posten