maandag 29 juli 2013

Geld maakt een beetje gelukkig

positionering
Charlotte Grips
Waar ik mezelf de laatste tijd op betrap is dat ik bij het aanvaarden van sommige opdrachten, ik direct in gedachten bereken hoeveel tijd ik kwijt ben aan werk en de opdracht uiteindelijk opzal leveren.

Een aantal jaren gelden ben ik gaan fotograferen, omdat ik het fijn vind om mooie beelden te maken. Ook vind ik het heel fijn om te fotograferen voor anderen. Ik werd op een gegeven moment regelmatig gevraagd om een opdracht te doen, dat ik me heb laten inschrijven en er ook geld voor ben gaan vragen. De eeuwige discussie over amateur, en professioneel fotograaf was geopend. Ben je amateur omdat je geen geld vraagt en per definitie een pro omdat je een rekening stuurt? Ook werd ik er op geattendeerd dat ik goede prijzen af moet geven, omdat ik anders of mezelf “uit de markt” prijs of andere fotografen in een raar daglicht zou zetten.

Ik denk dat ik een goed uurtarief heb, waar mijn opdrachtgevers en klanten een mooi “product” voor krijgen. Dat betekent dat vandaag de dag, het maken van foto’s voor mij ook een inkomen is en omdat ik toch uiteindelijk zelfstandig wil rondkomen moet ik mijn inkomen uit de fotografie vergroten.

Toch ik wil mijn eigen inbreng en creativiteit niet uit het oog verliezen, wat ik een lastige keuze vind, toch professioneel ten opzichte van je opdrachtgever, maar ook je eigen ideeën blijven volgen.

Ook ik vind het fijn om een nieuwe camera te kopen en heb onlangs mijn studio uitgebreid, ja het is wel fijn om te verdienen met het werk wat je het allerliefst doet. Dus doe ik het op mijn manier en ben er dan toch tevreden mee. Geld maakt (een beetje) gelukkig.

Werk met plezier!

Charlotte Grips

Geen opmerkingen:

Een reactie posten