maandag 5 augustus 2013

Merk-waardig

positionering
Hub Dohmen
Mijn collega mr. Jan Smolders schreef eerder een column voor CreatiefZuid met als slotsom: “het blijft opletten bij het gebruik van een merk van een ander in uw handelsnaam en op uw site, maar als u zorgvuldig te werk gaat “mag het”. Neem even rustig de tijd om de eerdere column te lezen voor u verder leest. Gelezen? Dan nu het vervolg …

Zoals u heeft kunnen lezen, ving Porsche bot bij de rechtbank. Van den Berg is een garagebedrijf dat gespecialiseerd is in Porsches. Porsche wilde Van den Berg verbieden om de handelsnaam ‘Porschespecialist’ en de domeinnaam ‘www.porschespecialist.nl’ te gebruiken. De rechtbank gaf Porsche ongelijk, omdat het publiek door het enkele gebruik van ‘Porschespecialist’ niet meteen zal aannemen dat er een commerciële band tussen Van den Berg en Porsche bestaat, bijvoorbeeld een dealerschap. Porsche nam geen genoegen met die uitspraak en ging in hoger beroep bij het gerechtshof in Den Haag. Dat hoger beroep pakte geheel anders uit en dat is voor u als creatieven van groot belang, omdat u nog al eens ontwerpen maakt die voortbouwen op bestaand werk of die dienen voor verfraaiing of beter gebruik van bestaande ontwerpen. Daarbij wilt u wellicht dat merk wel even noemen; vandaar deze update.

Volgens het hof Den Haag kan bij een onderneming die het woord ‘Porsche’ gebruikt bij toekomstige klanten de indruk ontstaan dat er een bijzondere band bestaat tussen die onderneming en Porsche. Je kan niet zomaar aannemen dat het merendeel van de mensen bij het zien van “Porschespecialist” wel begrijpt dat het geen officiële dealer betreft. Een bijzondere band kan ook uit iets anders bestaan dan een officieel dealerschap. De indruk van een bijzondere band wordt versterkt door op de website met domeinnaam ‘porschespecialist.nl’ consequent linksboven een logo met Porschecontouren af te beelden en rechtsboven “Porschespecialist Van den Berg Apeldoorn B.V.”. De disclaimer op de site die vermeldt dat er geen band is met Porsche is alleen te zien op de site. De disclaimer staat helemaal onderaan, zodat de meeste sitebezoekers het niet zien.

De slotsom was: Van den Berg mag ‘Porsche’ niet meer gebruiken in “handelsnamen, domeinnamen of andere tekens ter onderscheiding van (soort) gelijke waren of diensten als waarvoor het merk 'Porsche' is ingeschreven”. Wel moet je aan je klanten kunnen laten zien “waar je goed in bent”: “garagebedrijf Van den Berg, gespecialiseerd in reparatie en onderhoud van Porsche”, “specialist in Porsche” en “gespecialiseerd in Porsche” mag dus nog steeds volgens het hof. Lees de uitspraak hier. Ik heb echter mijn twijfels bij de juistheid van deze uitspraak. Immers, onder invloed van de huidige snelle media, smartphones, het ‘snacken’ van informatie enzovoort leest de gemiddelde websitebezoeker niet erg nauwkeurig. Zou hij het verschil opmerken tussen ‘Poschespecialist’ en ‘Specialist in Porsche’? Daar geloof ik helemaal niets van! Hoe dan ook; we zullen het er voorlopig mee moeten doen.

Maar dan: wat gebeurde er sinds de uitspraak?

Wie nu www.porschespecialist.nl intypt, wordt doorgelinkt naar www.vandenberg-apeldoorn.nl. Máááár ….: Van den Berg gebruikt dus in zekere zin nog steeds de domeinnaam ‘porschespecialist.nl’, maar nu alleen voor doorlinken. Ik vrees echter dat Van den Berg nog niet klaar is met Porsche, want: een domeinnaam met daarin handelsnaam/merk van een ander gebruiken ten behoeve van alleen doorlinken, is geen handelsnaamgebruik, maar wel merkgebruik (en merkinbreuk). Dan geldt wél als voorwaarde dat op de site waar naartoe wordt gelinkt identieke waren staan als onder het merk worden aangeboden, aldus de rechtbank Den Haag in een andere zaak. En over de vraag of er identieke waren worden aangeboden (Porsches en Porsches …) ben ik voor Van den Berg niet zo gerust … Binnenkort komen we dus mogelijk weer met een update! En in de tussentijd: wees terughoudend met het gebruik van andermans merk!

Hub Dohmen,

www.dohmenadvocaten.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten