dinsdag 3 september 2013

Linkedin restrictie / blokkade opheffen

positionering
Fennard Drenth
Linkedin heeft als doel je met zoveel mogelijk mensen te laten ‘connecten’.
Je kunt je e-mailcontacten importeren, het stelt mensen voor die je misschien kent, je kunt groepen aanmaken zodat je branche- of regiogeïnteresseerden tegen kunt komen, je kunt een bedrijfspagina aanmaken zodat (oud) collega’s kunnen aangeven dat ze bij jullie hebben gewerkt en nog veel meer mogelijkheden. Maar nu komt het addertje onder het gras: als een aantal mensen aangeven dat ze je niet kennen, dan krijg je een blokkade op je account.

Precieze aantallen
Je voelt het misschien al een beetje aankomen, Linkedin doet heel geheimzinnig over het precieze aantal mensen die je een “Ik ken deze persoon niet” (IKDPN) moeten geven voor je een restrictie krijgt. Zelfs mensen die bij Linkedin werk(t)en, publiceren teksten over dit onderwerp waarin ook zij niet weten waar de grens ligt. Vermoed wordt tussen de 3 en 7 personen. Belangrijk blijkt hierbij ook nog te zijn hoe snel achter elkaar je deze IKDPN krijgt.Nodig je veel mensen tegelijk uit met bijvoorbeeld het importeren van je e-mailcontacten, dan slaat Linkedin harder toe dan wanneer je eens per jaar een IKDPN krijgt.

Restrictie
Hoe je kunt zien dat je een restrictie hebt? Je hebt een restrictie zodra je meer moeite moet doen om mensen uit te nodigen. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een e-mailadres moet invullen om iemand uit te nodigen om te connecten, dan heb je een restrictie op je Linkedin account. Dat begint vaak met een restrictie waar je meestal geen last van hebt, tot uiteindelijk je alleen mensen kunt uitnodigen als je hun e-mailadres hebt, zelfs al is het je eigen familie.

Oplossing
Er zijn natuurlijk lezers van dit artikel die op zoek zijn naar een oplossing. We gaan je hier natuurlijk weer uit helpen, hier komt het: http://www.linkedin.com/unrestrict?display
Klik op de link, klik op het vakje Ik heb de bovenstaande verklaring gelezen en stem hiermee in. Zo, nu ben je weer uit de restrictie. Nou dat is tenminste als dit je eerste restrictie is. Mocht je dit al vaker hebben gedaan dan zul je contact op moeten nemen met Linkedin. Dan zul je wel even moeten aangeven dat je er spijt van hebt en dat je het niet weer gaat doen. Maar zorg ervoor dat je er niet in een restrictie komt want uiteindelijk heeft Linkedin het recht je account op te heffen. Dat zou zonde zijn, nietwaar?

Wie heeft je een “Ik Ken Deze Persoon Niet” gegeven?
Voor ik zover heb kunnen achterhalen, zou je dit op de volgende manier moeten kunnen zien, alhoewel ik erbij moet aangeven dat ik het niet zeker weet. Als je een uitnodiging verstuurt en iemand heeft nog niet gereageerd, dan staan er 2 mogelijkhedenbij de uitnodiging: “Intrekken” en “Opnieuw verzenden”. Ik heb het sterke vermoeden dat als beide mogelijkheden zijn verdwenen en je uitnodiging niet is geaccepteerd, dat die persoon je dan een IKDPN heeft gegeven.

Verstuurde uitnodigingen
Hoe kun je deze uitnodigingen nou terugvinden? Dat is vrij eenvoudig: Klik op “Postvak in”, dan bovenin op het tabblad “Uitnodigingen” en dan links op “Verzonden”. Nu verschijnen de verzonden uitnodigingen in een lijst waarbij je kunt zien welke zijn geaccepteerd en welke niet. Uitnodigingen die lang open staan (hou rekening met vakanties) kun je misschien beter intrekken. Misschien heeft de uitgenodigde het niet gezien of twijfelt. Je weet wel, voorkomen is beter dan……

Voorkomen restrictie
Voorkomen is beter dan genezen, ik hoor het mijn moeder nog zeggen. Dat gaan we dan ook maar doen, het is best eenvoudig.
  • Nodig alleen mensen uit waarvan je vrijwel zeker bent, dat ze het zullen accepteren.
  • Stuur altijd, ja altijd, ik herhaal, altijd een persoonlijk berichtje mee. Ik ken iemand waarvan zijn broer in een vervelende bui op “Ik ken deze persoon niet” heeft geklikt en dat was de laatste die nodig was om in een restrictie te komen.
  • Vraag tijdens een gesprek of netwerkbijeenkomst of de persoon akkoord is met connecten op Linkedin.
  • Filter eerst je contacten in je e-mailbestand voor je ze toevoegt. Iedereen heeft wel contacten in het e-mailbestand die niets ‘zakelijks’ hebben en het waarschijnlijk raar vinden dat je ze wilt toevoegen. Denk daarbij aan je hobbyrienden, huisarts en dat soort mensen.
  • Er zijn nog steeds mensen die alleen willen connecten met mensen waar ze zaken mee hebben gedaan. Bijvoorbeeld vanwege concurrentieangst. Regelmatig krijg ik de vraag op lezingen ”Hoe voorkom ik dat concurrenten mijn leveranciers zien?” Sommige mensen connecten liever niet met hun leveranciers vanwege deze angst.
  • Twijfel je? Niet erg, even mailen of bellen en je weet het zeker.
Tips voor meer contacten
  • Zorg voor relevante contacten. Niet-relevante contacten gaan zich sneller irriteren bij statusupdates en dergelijke dan relevante contacten (doelgroep). Bovendien is de kans heel klein dat niet relevante contacten zaken met je gaan doen. Daarom dus liever niet.
  • Verleid contacten op andere social media om je uit te nodigen op Linkedin met bijvoorbeeld een DM naar nieuwe, interessante volgers.
  • Post op je social media dat je open staat voor connecten met de url van je profiel.
  • Zet in je professionele kopregel dat je open staat om te connecten. Het levert mij dagelijks een aantal uitnodigingen op.
  • Doe mee aan discussies in groepen waar je lid van bent. Voorbeeld uit de groep “Acquisitietips”: ”Bedrijven met groot LinkedIn netwerk overleven (zie bijlage). Laten we dan hier beginnen met elkaars netwerk te vergroten. Iedereen die zijn naam in deze discussie zet, beloofd alle uitnodigingen, uit deze groep, te accepteren”.
  • Word lid van groepen met andere ‘open netwerkers’. Vooral in het buitenland is dit een veel gezien verschijnsel.
  • Zet onder je e-mail een link naar je LinkedInprofiel met een zinnetje waarin je duidelijk maakt dat mensen je mogen uitnodigen.
  • Plaats een LinkedIn-ikoontje met een link naar je profiel of bedrijfspagina op je website.
  • Zet achter op je visitekaartje “Accepteer graag uw uitnodiging” met je social media profielen.
  • Zet in je blogs een link naar je LinkedIn account zoals deze: http://www.linkedin.com/in/fennard met de tekst “Ik accepteer je uitnodiging graag”.

Fennard Drenth
www.acquisitietips.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten