dinsdag 27 augustus 2013

Zelfstandigenaftrek

positionering
Nils Schoonhoven
Op het moment dat ik dit schrijf is er volop discussie over de mogelijke afschaffing van de zelfstandigenaftrek. Met de nieuwe belastingplannen van de commissie Van Dijkhuizen staat deze aftrek op de tocht. Mocht dit voorstel doorgaan dan sta ik voor een fikse uitdaging. Samen met duizenden mede-ZZP-ers.

Als zelfstandige onderneem je op eigen risico en kosten. Veranderend beleid is zo'n risico. Omdat het mezelf treft ben ik faliekant tegen de afschaffing. Hoewel het ondernemerschap mij geleerd heeft dat een flexibele en creatieve houding bij verandering vaak meer oplevert dan verzet. Daarbij vind ik dat we allemaal ons steentje mogen bijdragen aan de bezuinigingen. Je gaat mij dan ook niet op het Malieveld tegenkomen met een spandoek. Laat ik het dan maar gelaten over me heen komen? Misschien wel. Maar ik stoor me niet zozeer aan de plannen zelf. Meer stoor ik me over hoe de politiek omgaat met ZZP-ers.

Politici die wat over de plannen zeggen lijken alleen te focussen op getallen. Of ze presenteren het voorstel als middel tegen schijnzelfstandigheid. Dat sluit natuurlijk veel beter aan op beloften naar de kiezers. Bovendien is het een goede opmaat naar de verkiezingen. Maar was het niet aan het begin van de crisis dat economen verkondigden dat deze minder hard aankwam, omdat de vaderlandse ZZP-ers als een soort van economische botsabsorber dienden? Door in te leveren en in te teren op reserves? Ik knoop nu zelf ook de financiële eindjes aan elkaar. Ik ken zelfstandigen die zelfs met een inkomen van ver onder bijstandsniveau optimistisch blijven. Ook dat is ondernemen. Net als het plukken van de appels als het beter gaat.

Mocht de zelfstandigenaftrek inderdaad afgeschaft worden dan pleit ik voor de invoering van een zelfstandigenknuffel. Een collectief compliment voor alle ZZP-ers in Nederland. Want is het niet zo dat de ZZP-er een onmisbaar element in de samenleving is geworden? Het Nieuwe Werken: dat doen zelfstandigen al jaren. Lijkt mij een actieve bijdrage aan het oplossen van het fileprobleem. Ik weet van zelfstandigen die hun eenzame momenten als solo-ondernemer compenseren door bijvoorbeeld vrijwillig in de zorg werken. En wat te denken van befaamde innovaties uit de koker van creatieve ondernemers? Overdag een paar uurtjes op het kroost van de familie passen? De zelfstandige werkt 's avonds wel een paar uurtjes door. En is het jou wel eens opgevallen hoe vaak het ZZP-ers zijn die met hun ondernemende geest en waardevol netwerk vaak bijdragen aan verengingen, sportclubs en culturele activiteiten?

Ik verwacht alleen geen invoering van een zelfstandigenknuffel. Geen politicus die daar zijn handen aan brandt. Daarom krijgen jullie 'm van mij: dank je wel lieve ZZP-ers wat jullie bijdragen aan de samenleving en het land. Jullie zijn geen getallen of paragraaf in een verkiezingsprogramma. Jullie zijn het sociale, hardwerkende, innovatieve, creatieve, creërende, economische en optimistische cement van de samenleving. Jullie zijn ware helden!

Nils Schoonhoven is fotograaf, gevestigd in Bergen op Zoom. Hij werkt als portretfotograaf voor commerciële en redactionele opdrachtgevers.
Website Nils
Volg Nils via Twitter
Nils op Facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten