Een fantastische
oplossing van namaakkwesties — en een smeuïg verhaal ...
Niet meer de ‘bricks’ bepalen de waarde van een onderneming,
maar de ideeën, designs, uitvindingen en creaties, beleving, ‘look and feel’,
van een klein, simpel gebruiksvoorwerp, via een artistiek schilderij tot een
hoogwaardig productieproces. Iedereen inspireert iedereen, of het nu gaat om
auteursrecht, merk, octrooi / patent, domeinnaam, handelsnaam, model, design,
hoogwaardige technologie, vernieuwend webdesign of innovatie enzovoort
enzovoort. Wat de een als ‘diefstal’, ‘namaak’, ‘counterfeit’ of ‘piraterij’
beschouwt, noemt de ander ‘lenen’ en weer een ander ’geïnspireerd door’ of ‘op
elkaars schouders gaan staan’.
In de technology draaien bedrijven als Apple en Samsung om
elkaar heen wegens octrooi-/patentschending en het gebruiken van elkaars
design. In de detailhandel is het aanleunen van een starter tegen de
handelsnaam van een ‘oldtimer’ een ware rage. Webdesigners weten meestal wel
dat je geen foto’s die je op het web vindt, mag ‘lenen’, maar bij MKB’ers met
een CMS staat een foto met andermans auteursrecht/persoonlijkheidsrecht vaak
binnen vijf minuten op de site. Handelaren in gebruikte auto’s en
auto-onderdelen of autoreparatie/-restauratiebedrijven willen graag de
automerken waarin zij gespecialiseerd zijn in hun domeinnaam vermelden.
Een goed voorbeeld van inspiratie door andermans
modellen/designs is de schoen(mode). Uit die schoenmode volgt nu een waar
gebeurd verhaal. Een designschoenenboetiek – met eigen ontwerpen – benadert
ons naar aanleiding van onze gespecialiseerde juridische workshops en columns
voor creatieven, o.a. bij KvK en CreatiefZuid. De cliënt kreeg een sommatie van
een advocaat: “U verkoopt een designpump
die heel erg lijkt op de Europese modelaanvraag van onlangs van mijn cliënt.
Dus stop er maar mee!”.
Onze cliënt is des duivels: hij produceert dit
model al lang, heeft – als rechtgeaard creatief – een broertje dood aan
vastleggen en kan dus niet goed bewijzen dat hij ‘eerder’ was. Wij vertellen
onze cliënt dat een modelbescherming van een ander voor hem dan een probleem
kan zijn en instrueren hem om onderzoek te doen. De wederpartij komt met een
foto van ‘haar’ schoen op een beurs in 2014. Dat nodigde uit tot verder grondig onderzoek: het blijkt een beurs uit
2013 te zijn, niet 2014!. Je hebt maximaal een jaar om je model te registreren
nadat je het op de beurs laat zien. Dus mail terug: te late registratie en dus
ongeldig model. Zo wordt de ogenschijnlijk krachtige, maar unfair verkregen
modelbescherming afgestraft. Moraal van dit verhaal: geloof niet zomaar alles
wat op papier staat en … zorg dat je zelf het nodige op papier hebt …
Jan Smolders
Dohmen Advocaten - Van idee tot product, wij spreken uw
taal en kennen uw recht
Geen opmerkingen:
Een reactie posten