woensdag 17 april 2013

Belastingzaken en dergelijke

Carlotte Grips
Als kind was ik al erg slecht in het bijhouden van de rest van de klas wat rekenen betreft. Dat is nooit meer goed gekomen.

Toen ik aan mijn opleiding voor fotografie begon heb ik ook eerst mijn boeken op cijfermatigheden nagepluisd en toen ik tot de conclusie kwam dat het wel ging, ben ik er aan begonnen, anders was ik volledig “autodidact” gebleven.

In juli 2007 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en toen werd alles weer ingewikkeld. 2 Jaar lang heb ik me elk kwartaal sufgeploeterd aan de BTW aangifte. Raakte elke keer mijn inlogcodes kwijt, kortom mijn administratie was om het kort door de bocht te zeggen een zootje.
Toen ik eind 2008 bij mijn boekhouder kwam, die ik toch maar 1 had aangeschaft, vroeg hij me naar mijn map met cijfers. Ik vroeg me af wat hij bedoelde, maar uiteindelijk begreep ik dat hij graag mijn map met facturen, inkomsten en uitgaven wilde. Ik zei nog heel nonchalant, “ik doe toch netjes elk kwartaal mijn BTW aangifte”? totaal niet wetende dat het effect had op zo’n beetje alles. Je inkomstenbelasting, jaarcijfers, hypotheek etcetera…..

Het is zo belangrijk om dit soort zaken goed geregeld te hebben.

Een tijdje geleden probeerde ik me (weer) een beetje wegwijs te maken in de wereld van de cijfers, omdat ik vind dat ik als zelfstandig ondernemer, wel een beetje van de hoed en de rand moet weten. Ik maak mooie staatjes in berekeningsprogramma’s, wilde een online boekhoudkundige in de arm nemen, waar ik zelf vast wat voorwerk kon doen (dit in het kader van besparing), maar de moed zakte me te snel weer in de schoenen. Ik moet het echt toegeven, ik kan niet boekhouden of mijn eigen administratie doen.

Toen ik laatst mijn map op ging halen bij mijn boekhouder zat er een stickertje voorop;

“Charlotte, let op je BTW”……….

Dus na bijna 6 jaar heb ik besloten, ik breng volgende week weer graag mijn schoenendoos met bonnetjes weg en houd ik me bezig met wat ik wel leuk vind, fotograferen.
Charlotte Grips Fotografie 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten