donderdag 4 april 2013

Acquisitie met social media?

positionering
Fennard Drenth
Acquisitie of klanten werven, net hoe je het wil noemen, gaat niet zonder communicatie. Communicatie doe je over een communicatiekanaal. De meest bekende communicatiekanalen voor acquisitie zijn telefonie (telemarketing) en direct mailing (brieven). Echter sinds een paar jaar zijn daar ook de sociale media. In dit artikel gaan we de acquisitie met social media uitleggen en toelichten.

Betekenis van acquisitie acqui - si - tie[akkwie' zie(t)sie] («Frans«Latijn) de -woord (vrouwelijk) acquisities
  1. Het aanwerven of verwerven;
  2. Wat men verworven heeft, aanwinst, vooral voor een verzameling, een museum e.d.
Maar wij hebben het over het werven van klanten.

Telemarketing eruit, LinkedIn erin
Jarenlang hebben mijn werknemers afspraken met behulp van telemarketing gemaakt voor onze klanten. Doordat we alleen tijdens kantooruren belden voor onze klanten, was het lastig tijd te maken voor onze eigen acquisitie. Toen ben ik voor onze eigen acquisitie wat dingen gaan proberen via LinkedIn.

Al snel had ik door dat ik met LinkedIn eenvoudig afspraken kon maken met bedrijven uit mijn doelgroep. Groot voordeel daarbij was -en is nog steeds- dat je het buiten kantooruren kunt inzetten. Bovendien is refereren naar LinkedIn een eenvoudige, laagdrempelige manier om een gesprek te beginnen.

Acquisitie met social media = spammen?
Wie ontvangt die berichten niet met de beeldschermvullende verhalen? Mensen die je via LinkedIn uit gaan leggen dat ze zóóó geweldig zijn. Je moet wel heel dom zijn om geen zaken met ze te doen. Nee, dat is dus geen acquisitie, dat is spammen. Met hagel schieten op zoveel mogelijk mensen en hopen dat er iemand reageert. Acquisitie met social media is: gericht mensen benaderen uit je doelgroep, op een menselijke en gewenste manier.

Doelgroep
Door de zoekfuncties die social media ons bieden heb je in korte tijd je doelgroep gevonden. Zorg er wel voor dat je doelgroep regionaal beperkt is, anders rijdt je straks heel veel bedrijven voorbij. Want met social media en wat handige trucjes kun je ze eenvoudig benaderen en letterlijk bij ze aan tafel komen.

Social media, welke precies?
Dat is niet zo moeilijk. Waar zit de grootste groep bedrijven(mensen) uit jouw doelgroep? Juist dat sociale medium is belangrijk voor u! Op deze pagina kunt u zien hoeveel Nederlanders actief waren op de Social Media (mei 2012).

Bruikbaar
Dat we u niets op de mouw willen spelden, mag duidelijk zijn. Natuurlijk kunt u het zelf uit gaan proberen en dat is precies de bedoeling. Ons doel is acquisitie met social media bekendheid te geven. U slingert uw auto toch ook niet meer aan, waarom zou u dan nog alleen acquireren met verouderde manieren?

Succesvol
Of acquisitie met social media succesvol is? Ik kan u vertellen dat wij niet meer aan telemarketing doen. Wij leveren wel de afspraken maar die zijn 100% afkomstig uit de social media kanalen. Dus ja, het is succesvol.

Fijne zaken!

Fennard Drenth
www.acquisitietips.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten