![]() |
Babs Baay |
Echter zijn deze verworpen ideeën innovatief en creatief beschouwd vaak het interessantst. De ironie is dat deze innovatieve ideeën ook juist vanwege deze kenmerken – vaak door de grafisch ontwerper zelf - bij het ontwerpen in opdracht verworpen zullen worden. Als een ontwerp té vernieuwend is en daarmee in feite nergens meer aan appelleert of refereert wordt er onvoldoende tot geen inhoud gecommuniceerd. Waardoor de ontvanger er letterlijk géén boodschap meer aan heeft. Daarbij durft ook niet iedere opdrachtgever de controversie van een te vooruitstrevend ontwerp aan. Of ontbreekt simpelweg de tijd, het budget of institutionele kracht voor adaptieve implementatie van een nieuwe stijl.
Daarom zoekt een grafisch ontwerper tijdens zijn koorddans steeds naar de juiste balans tussen herkenning en creatieve innovatie van het ontwerp. Zonder herkenning geen communicatie en zonder authenticiteit geen identiteit! De magie is dat deze semantische balans onder invloed van de tijdsgeest steeds weer verschuift. De betekenis en beleving van kleuren, vormen, stijlen en symbolen is constant aan culturele, maatschappelijke, sociale en technologische veranderingen onderhevig. Het is bij iedere opdracht de kunst deze dynamische balans te vinden!
Babs Baay / Art-Director
www.babsbaay.nl
Twitter: @BabsBaay
Geen opmerkingen:
Een reactie posten