donderdag 23 mei 2013

Herrie in het bedrijf ( Positionering op tv)

positionering
Fennard Drenth
Herman den Blijker in beeld, Herrie in het Hotel.
Ik ga er even lekker voor zitten want die Herman brengt het altijd zo leuk. Aangezien ik vaak bedrijven adviseer op het gebied van marketing voel ik raakvlakken met Herman. Al was het maar vanwege onze ‘bierbuik’, beter bekend als ‘de horecaspoiler’.

Analyse
Al probeert Herman zich rustig te houden en nog niet teveel over de oplossing te vertellen, veel analyse heeft hij niet nodig. Hij loopt even een rondje door de zaak, bestelt iets te eten, praat wat over de financiële gang van zaken en je ziet dat hij op zijn tong moet bijten om niet alle ideeën binnen een paar minuten uit te spreken. Het programma heeft er niets aan dat heel de truc van Herman in ca. 15 minuten uitgevoerd is, dus even geduld bewaren voor hij los mag.

Advies voor de ondernemer
Korte samenvatting van Hermans adviezen: de ondernemer heeft zitten dutten, te vaak de zaak op een doodlopend spoor gezet. KISS: Keep It Simple, Stupid! Dus terug naar verse producten, minder gerechten op de kaart, wat simpele marketing en zorgen dat je website vindbaar is. Besparen op inkoop en minder voorraad leveren een hogere marge.
Wat je verkoopt en niet uitgeeft, is winst!

Bedrijfsblindheid
Zijn die eigenaren nu zo dom dat ze dat zelf niet in de gaten hebben? Dat zullen ongetwijfeld de meeste kijkers zich hebben afgevraagd. Één van de mooiste voorbeelden van bedrijfsblindheid: zelf niet meer zien wat je fout doet. Geloof me, al die eigenaren hebben er last van. Sterker nog, nagenoeg iedereen heeft er last van. Zowel ondernemers als werknemers.

Uitvoering
Met veel bombarie gaan mensen een ommekeer maken in het bedrijf. Vaak niet eens zoveel aanpassingen valt mij op. Zelfde personeel, zelfde pand, zelfde bedrijfsnaam, zelfde kok en nog veel meer zaken die hetzelfde blijven of hooguit een kleine aanpassing vragen. Wat wel altijd wordt aangepast, zijn de zichtbaarheid en uitstraling van het bedrijf. Men gaat met hapjes de straat op, de website wordt vernieuwd en er komt een nieuw bord aan het pand. Herman snapt dat een goeie positionering héél belangrijk is.

Camera’s
Laten we eerlijk zijn, als je al die veranderingen uitvoert zonder het wereldkundig te maken, dan heeft het vaak weinig of geen nut. Die camera’s zorgen ervoor dat de gekozen positionering naar buiten wordt gebracht, samen met alle marketingacties die ze verder uitvoeren. Reken maar dat het na de uitzending een stuk drukker wordt in de zaak.

Kleine investering
Een camerateam, met heer den Blijker en het hele circus kosten natuurlijk veel geld. Maar heeft úw bedrijf dat allemaal nodig? Vaak niet, zeker niet als u slimme positionering kiest en als communicatiekanalen bijv. social media.

We hebben natuurlijk weer wat handige tips. We kunnen het gewoon niet laten, die tips.
  • Zorg ervoor dat uw bedrijfsblindheid even niet meedoet.
  • Laat iemand met ervaring u helpen een visie te vormen.
  • Verander wat verandering behoeft. Veranderen om te veranderen is zonde van het geld.
  • Communiceer met zoveel mogelijk mensen binnen uw doelgroep.
  • Probeer op zoveel mogelijk plaatsen te communiceren.
  • Verwijs naar uw website waar de veranderingen opstaan en die goed vindbaar is.
In ruil voor een kop koffie gaan we graag het gesprek hierover met u aan!

Fennard Drenth
www.acquisitietips.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten