maandag 6 mei 2013

Marketing specialist

positionering
Fennard Drenth
Marketing specialisten, wat doen die?
Online en offline marketing, grafisch of tekstueel, macro of micro, doelgroep of niche? Marketing specialisten in alle soorten en maten, je kunt het zo gek niet verzinnen of er zijn wel specialisten in. Begrijpelijk dat veel mensen niet meer precies weten wat je doet als je marketing specialist bent. We zullen proberen u wegwijs te maken.

Market Getting
Het pakken van markt. Vrij vertaald Market Getting. Als je Market Getting snel uitspreekt en wat letters vergeet dan heb je al snel marketing, voilà. Marketing is dus voornamelijk het nemen van een deel markt. Niche marketing is dat kleine stukje markt pakken, wat de meeste marketeers laten liggen. Soms bewust, soms onbewust. Doelgroep marketing is focussen op je doelgroep en een zo groot mogelijk marktaandeel van je doelgroep te pakken. HRM marketeers zorgen dat de organisatie eenvoudig meer personeel kan werven.

Top down verdeling
We beginnen met iemand die weet wat er in de wereld te koop is, een visionair (m/v). Een strateeg die weet hoe de markt in elkaar steekt en beweegt. De touwtjes in handen en delegeren maar.

Online en offline marketing
We kunnen anno 2013 de marketing grofweg verdelen in online en offline marketing. Alles wat op internet gebeurt en alles wat er buiten valt. Aan de ene kant de grafische creatievellingen, vaak te herkennen aan de meer kleurige outfit, en er recht tegenover de techneuten die zich bezig houden met o.a. het technische gedeelte van websites, vrij sober / neutraal gekleed.

Specialisme
Op de bodem van de verdeling, hoe fout bodem ook klinkt, hebben we de echte specialisten. Specialismen zoals grafisch ontwerpers, tekstschrijvers, social media specialisten, zoekmachine specialisten en natuurlijk niet te vergeten, de onderzoekers. Deze mensen maken allemaal een stukje van het geheel.

Bent u er nog?
We hebben het nog niet over de grootte van de organisatie gehad. Bij multinationals zijn alle bovengenoemde specialisten aan het werk. Bij een ZZP-er is die persoon alle specialisten in één. Voor zover mogelijk dan.

Specialist worden
Laten we eens uit gaan van het idee “Je bent meestal goed in dingen die je leukt vindt”. Iemand die als kind al zat te tekenen zal waarschijnlijk dat later ook leuk vinden en grafisch ontwerper worden. Een website bouwer zat waarschijnlijk ook als kind al veel achter een PC. Een commercieel gerichte ondernemer, de visionair, organiseerde waarschijnlijk op school allerlei zaken.

Inzetbaar
Alle bovengenoemde mensen zijn los in te huren, of via samenwerkingen. Persoonlijk kijk ik samen met de mkb-er wat hij nodig heeft en zetten daar de juiste mensen op in. Ik weet dat veel van mijn concullega’s dat op dezelfde manier doen. Voor u als klant fijn om één aanspreekpunt te hebben en maar één factuur.

Marketing tips

Tip: Maak nooit zelf uw ontwerp, website, teksten of andere uitingen.
U bent namelijk belast met iets wat we noemen “bedrijfsblindheid”. Natuurlijk vindt u mooi wat u maakt, maar vinden de ontvangers van uw marketing dat ook?

Tip: Zorg dat u kunt controleren wat specialisten doen.
U geeft opdracht om een nieuwe website te maken zodat u beter vindbaar bent in de zoekmachines. Wij zien heel vaak dat nieuwe websites niet vindbaar zijn omdat de zoekmachine optimalisatie nog niet is gedaan.

Tip: Specialisten weten meer dan u, laat u adviseren.
Huur geen specialist in als u ze gaat vertellen wat ze moeten doen. Beslis pas als ze hun visie hebben gegeven.

Fennard Drenth
www.acquisitietips.nl

1 opmerking:

  1. Het klopt inderdaad.
    Je kan het beste de standaard ontwerp gebruiken en die vervolgens uitbreiden met de kleuren. Zo weet je zeker dat er een aantal tussen zitten waarbij de mensen die op je website kijken toch al snel geïnteresseerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen